Jak vytvořit merch, který lidé opravdu chtějí? Objevte kouzlo limitovaných edic a exkluzivních kolekcí
Vzbuďte poprask limitovanou edicí nebo exkluzivní kolekcí merche vaší značky. Objevte sílu strategie, FOMO efektu a fenoménu v podobě sběratelských předmětů.

Obyčejné reklamní předměty s logem už vás nudí? Rozhodli jste se posunout váš firemní merch na nový level a dát mu punc jedinečnosti, která vzbudí zájem i emoce? Pak by vás téma merchových limitovaných edic a exkluzivních kolekcí mělo zajímat.
Když obyčejný merch už nestačí
Že by reklamní předměty měly být kvalitní a zároveň odrážet hodnoty a vize firmy, to už jsme si říkali mnohokrát. Většina společností řeší firemní merch, dárky či rozdávačky reklamním trikem, propiskou nebo zápisníkem s logem – a to je samozřejmě zcela v pořádku.
Pokud vás ale běžná praxe už nudí a chtěli byste se svou značkou vystoupit z merchového davu, máme pro vás tip: limitované edice a exkluzivní kolekce. Dokážou vzbudit zájem, emoce a vytvořit pocit výjimečnosti. Jen takový projekt vyžaduje čas, silné nápady, vytrvalost a dedikovaný merch tým, což si ne každá firma může vedle běžné agendy dovolit. Naštěstí jsme tu ale my a v tomhle všem vám dokážeme být spolehlivým parťákem!

Co je limitovaný nebo exkluzivní merch a proč funguje
Znáte situaci, kdy se dlouho rozmýšlíte, jestli si tu super mikinu koupit, znovu si ji jdete na e-shop prohlédnout a vtom to vidíte… Poslední kus! Beru! A tak je během chvilky rozhodnuto. Anebo když vaše oblíbená značka vypouští nový drop, ale od každého produktu nabízí pouze pár kousků. „Tak to chci, protože to má jen hrstka vyvolených,“ bleskne vám možná hlavou. Všechny tyhle scénáře ve vás vyvolávají něco jako FOMO (anglická zkratka pro „fear of missing out“), což je pocit, že vám něco uniká nebo to prošvihnete, zatímco druzí si to užívají a jsou toho součástí.
V merchovém světě je to skvělá cesta, jak si své zákazníky či zaměstnance získat a probudit v nich zájem, emoce a loajalitu. Navíc díky tomu posilujete komunitu i pozici love brandu.
Skvěle tady funguje limitovaný počet kusů, který můžete ještě umocnit očíslovanými sériemi. Každý, kdo drží v rukou kousek vašeho merche, tak ví, že je to opravdový unikát. Druhou cestou je pak exkluzivita, kdy je daná kolekce dostupná jen při určité příležitosti, eventu nebo třeba pouze pro část komunity.
VĚDĚLI JSTE, ŽE...
83 % spotřebitelů aktivně používá reklamní předměty firem a 58 % dokonce tvrdí, že po jeho obdržení se pozitivně změnilo vnímání dané značky? (zdroj: Vistaprint) To už je pořádný důvod dát si na firemním merchi opravdu záležet.
Jak vytvořit kolekci, která je „just wow“
Nápad. Silný, originální, váš. Respektive rezonující s hodnotami vaší firmy a také cílovou skupinou. Opřít se můžete o firemní vize nebo významný milník, jako je např. výročí značky, uvedení produktu na trh, rebranding či jiné aktuální téma.
Spolupráce. S designérem, umělcem nebo třeba charitou. Produkty s příběhem totiž táhnou a nabývají tak nejen na originalitě, ale i hodnotě. U nás v Bontonfilmu každé Vánoce oslovujeme mladé naděje mezi umělci. Posledně jsme zase pro vánoční dárky spojili síly se Sdružením Neratov, kdy díky 3 designům zpod rukou lidí z Chráněného bydlení vznikly troje jedinečné ponožky s krásnou adventní message. Tady také stojí za zmínku, že právě díky dlouhodobé spolupráci se Sdružením Neratov vám dokážeme pomoct i s náhradním plněním.
Kvalita. Spolehlivé materiály, zajímavé technologie brandingu, důraz na detaily. To vše posune váš merch na vyšší úroveň. Triko z kvalitní organické bavlny, které drží tvar a barvu i po třicátém vyprání? Yes, please! Originální výšivka, co zaujme už sama o sobě svým provedením? Jasně!! Nápadité detaily jako prošívané labely propojující celou kolekci, zábavné štítky na produktech nebo visačky s příběhem dané edice? Rozhodně!!! Prostě vytřískejte z každého merch kousku maximum a buďte originální – buďte sví!
Limity, série, exkluzivita. O tom už jsme se bavili – kdo by nechtěl z 50 kusů na celém světě ten svůj jediný očíslovaný unikát?
Marketing. Interní nebo externí – záleží, komu je merch určený. Propagace ale rozhodně nesmí chybět v žádném případě. Vzbuďte kolem svého merche rozruch, emoce a zájem! Protože o to tady jde 😊
Distribuce merche aneb komu a jak ho ukázat
Ať už se chystáte merch (pro)dávat zaměstnancům nebo koncovým zákazníkům, nezapomeňte všechny přesvědčit, že ho prostě potřebují. I v případě, že je neprodejný, stejně (anebo právě proto) musí být chtěný – jako odměna za věrnost, nákup, účast nebo aktivitu. Interní i klasické sociální sítě a newslettery tady poslouží na jedničku.
Skvěle také fungují, a to i napříč firmou, exkluzivní dropy. Ty snadno podpoříte třeba odpočítáváním na interním e-shopu. Žádný pro své zaměstnance nemáte? Pak vám firemní store pro merch rádi vytvoříme! Stačí se nám ozvat.
A protože povedený merch je dokonalou reklamou, můžete jím obdarovat například i vybrané influencery, kteří mají blízko vaší cílové skupině. Dostanete se tím organicky do povědomí jako značka. A kdo ví, třeba i jako potenciální budoucí zaměstnavatel, klient či dodavatel.
SHRNUTÍ
Firemní merch by měl být kvalitní a v souladu s hodnotami vaší značky. Pokud vás ale reklamní předměty s logem už nudí a chcete pro svou firmu něco víc, možná nadešel čas obout se do limitovaných kolekcí a exkluzivních edic. Lákají vás časově nebo množstevně omezené dropy, po kterých budou vaši zaměstnanci i zákazníci šílet? Chce to originální nápad, silný příběh a povedené promo – vše postavené na kvalitních produktech, zajímavých technologiích brandingu a promyšlených detailech. Jdete do toho? Dejte nám vědět a rádi vám budeme spolehlivými parťáky na cestě za firemním merchem 2.0!